Magas koleszterint esetén ezek a legjobb nasik

Hogyan szüntessük meg a magas koleszterin okozta kellemetlen tüneteket úgy hogy a nassolás örömteli pillanatairól se kelljen lemondani?

A magas koleszterin szinte szállóige lett, ám ha tudjuk is, hogy pontosan miről beszélünk, akkor sem tudjuk rá a megfelelő megoldást. Mint minden más betegség a magas koleszterin is kialakulhat örökletes betegségként, sokszor viszont magunknak köszönhetjük az egészségtelen életmód folytatása miatt.

Mi az a koleszterinszint?

A szervezet alapvető építőmolekulái közé tartoznak a zsírok. Közéjük sorolhatók a trigliceridek és koleszterinmolekulák, ezen belül is az LDL-és HDL koleszterin. Számos más alfajt különböztetünk még meg, ám ezek azok, amelyek a vérzsír-szint miatt fontosak számunkra. A szervezetünk ugyanis önmagától is folyamatosan termel koleszterint annak függvényében, hogy mi táplálék formájában mennyit viszünk be egy adott nap. A gond akkor van, ha ezek az arányok felborulnak valamilyen okból kifolyólag.

Mi a különbség az LDL- és HDL koleszterin között?

 

Nagyon leegyszerűsítve az LDL koleszterin rossz, míg a HDL koleszterin jó. Nem egyszerűen pedig arról van szó, hogy az LDL koleszterin szállítja az érfalakba a lerakódott koleszterint. A magas koleszterin, tehát a magas LDL koleszterin tehető felelőssé számos érrendszeri megbetegedésért.

Elsőszámú problémaként megemlítendő az érelmeszesedés, szív-érrendszer megbetegedés. Nehezítés képpen az LDL koleszterin mellett emelkedésnek indul a triglicerid szint is, melyek számos tünetegyüttessel járnak együtt. Ilyen esetben kóros anyagcsere-folyamatok, inzulinrezisztencia, csökkent szénhidrát tolerancia és magas vérnyomás is kialakulhat.

Ezzel ellentétben a HDL koleszterin összegyűjti és a májba szállítja a vérben található zsírokat,melyek ott lebontásra kerülnek. Így értelemszerűen azt szeretjük, ha a HDL koleszterinből minél több van, így alacsonyabb az esély ezen betegségek kialakulására.

A magas koleszterin kialakulásának háttere.

Három különböző csoportra osztjuk a magas koleszterin kialakulását.

  1.  Direkt rakom első helyre a nem megfelelő táplálkozást és mozgásban szegény életvitelt. Ez a két tényező ugyanis száz százalékban az egyéntől függ. Saját felelősségvállalásunk hatására is kialakulhat a magas koleszterin problémája azzal, hogy telített zsírokban gazdag ételeket eszünk és lemozogni is lusták vagyunk. A mozgás segít az anyagcsere beindításában, elkerülhetjük az elhízás okozta cukorbetegséget, a vese-és májbetegségeket melyek ha alulműködnek, akkor a kiválasztódási folyamatok is rosszak lesznek.
  2.  Bizonyos betegségek és gyógyszeres kezelések kapcsán kialakult zsíranyagcsere zavarok. Az első pontban említettük a cukorbetegséget illetve a máj-és vesebetegséget, de ennél is különösebb, hogy alkoholizmus és pajzsmirigy alulműködés is okozhatja a tüneteket.
  3.  Magas koleszterin veleszületett rendellenesség. Ez az az eset, amikor valóban a gének határozzák meg egy betegség meglétét, mely ezáltal csak kezelhető lesz.

Minden betegség kapcsán fontos megemlíteni az életvitelt, mint befolyásoló tényezőt. A rossz külső behatások mérséklése, a megfelelő táplálkozás, mozgás nem csak javíthatja, számos esetben meg is szüntetheti a kialakult betegséget.

Magas koleszterin és nassolás összefér?

 

Persze!

Mivel a magas koleszterin problémája számos okból kialakulhat érdemes az alapvető problémát kideríteni és kezelni. Kezdjünk el egészségesen étkezni és heti rendszerességgel mozogni.

Ez a fajta életmód lehetővé teszi a magas koleszterin melletti nassolás lehetőségét is. Néha mindenkinek belefér egy kis nyugodt nassolás, hogy kényelmesen hátradőlve lazíthassunk némi boldogsághormon társaságában. 🙂

Említettük, hogy a szervezet érzékeli a napi bevitt koleszterin mennyiségét. Egy tojás már fedezheti a napi szükséges mennyiséget így igyekezzünk ne túl sokat fogyasztani belőle. Ez azt jelenti, hogy az étkezésünket át kell alakítani.

Koleszterincsökkentő diéta:

  • fogyasszunk növényi zsírokat (olivaolaj, napraforgóolaj, repceolaj)
  • tejtermékek zsírszegény formában
  • sovány húsok
  • omega-3 és omega-6 zsírsavakban gazdag ételek (tengeri halak, avokádó, olajos magvak)
  • növényi rostok (sok gyümölcs és zöldség)
 

Ne aggódjunk a diéta miatt, hiszen gyümölcsökből és zsírszegény termékekből is lehet isteni édességeket csinálni. Egy kis kreativitás és a nassolás élménye így is teljes értékű lesz. Íme néhány példa, amit a magas koleszterin mellett is fogyaszthatunk:
– fehérliszt helyett fogyasszunk zabpehelylisztet, ami használható süteményekhez, muffinhoz, palacsintához, gofrihoz, tortákhoz, tej helyett vízzel keverjük el az alapot.

  • Leveles tészta elkészíthető teljes kiőrlésű lisztből, kókuszzsírral, így nem kell lemondani a croissant-ról vagy a meggyes rétesről.
  • cukor helyett használhatunk más alternatívákat, ám néhány gyümölcs önmagában is annyira édes hogy nem szükséges plusz cukor hozzáadása
  • akik szeretik a túrókrémeket könnyű dolguk van, hiszen csak a zsírszegény alapanyagot kell megvenni, gyümölcsökkel tökéletes frissítő bármikor
  • szeleteljünk zöldségeket vékonyra, friss fűszerekkel ízesítve néhány perc alatt csinálhatunk belőle csipszet

Oszd meg másokkal is

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

További témák amik érdekelhetnek:

A hónap terméke:

PINK CLOUDS set